کد خبر: ۵۵۹۷۷
۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: حرکت نهاد علم در جامعه یعنی دانشگاه به سمت ترویج ازدواج و فرزندآوری در جامعه در قالب اجرای رویدادی مانند دردانه در دانشگاه، حرکت ارزنده ای است که می تواند زمینه ساز ترویج فرهنگ جوانی جمعیت و دور شددن از پدیده فروچالگی جمعیت در کشور شود.

 روابط عمومی اداره کل سلامت شهرداری تهران، حمید صاحب در نخستین رویداد «دردونه» که با هدف تکریم دانشجویان دارای فرزند با محوریت مادر و با حضور معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و رییس بنیاد ۱۵ خرداد در پردیس دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: وظیفه شهرداری ورود به موضوعات فرهنگی و اجتماعی از جمله مباحث مرتبط با فرزندآوری و ازدواج جوانان است اما اینکه برای نخستین بار دانشگاه نیز خود را مسول و مکلف به ورود به چنین مسله ای کرده است اتفاق مبارکی است که از آن استقبال میکنیم.

وی با بیان اینکه یکی از چالش هایی که کشور اکنون با آن رو به رو است موضوع افزایش سن و کاهش نرخ جمعیت جوان کشور است، این موضوع را حاصل تفکر و نگاه عمدتا غربی به مسله تشکیل خانواده و فرزندآوری دانست و توضیح داد: مسله جمعیت و فرزندآوری اقتصادی نیست بلکه ناشی از تفکر فرهنگی غلطی است که بیش از ۵۰ سال است در کشور ترویج می شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران خاطرنشان کرد:مردم در نیم قرن گذشته زیر بمباران شدید تبلیغاتی برای کاهش فرزندآوری بوده اند. در چنین شرایطی افکار عمومی دچار سو تغذیه فرهنگی و مسمومیت شدید در مسله فرزندآوری است. از این رو در تلاش هستیم با اجرای برنامه های فرهنگی و جهت دادن به سیاست های کلان در حوزه مدیریت شهری به سمت ترویج جوانی جمعیت و فرزندآوری و اصلاح تفکر غلط موجود هستیم.

صاحب به تصویر کشیدن لذت زندگی به مردم را یکی از راه های ایجاد حال خوب زندگی در مردم و تشویق جوانان به تشکیل خانواده و داشتن فرزند عنوان کرد و گفت: شهرداری تهران از همه بسترهای در اختیار خود در حد توان برای به تصویر کشیدن این زیبایی با کمک دستگاه های دیگر استفاده خواهد کرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز در این رویداد گفت: سامانه همساز با هدف ارایه خدمات جامع و کامل به خانواده ها در هییت دولت به تصویب رسیده است و بزودی این سامانه به شکل آزمایشی فعالیت خود را در ۲ استان قم و سمنان آغاز خواهد کرد.
انسیه خزعلی با بیان اینکه در این سامانه به افراد واجد شرایط خدمات متنوعی ارایه خواهد شد، افزود: در سامانه همساز خدمات مشاوره ای برای مدت ۵ سال به خانواده های واجد شرایط ارایه می شود.

وی توضیح داد: در سال اول ارایه خدمت به شکل رایگان و از سال دوم تا پایان دوره ۵ ساله به دهک های یک تا ۷ رایگان ارایه خواهد شد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه سامانه همساز، رویکردی مشاوره ای را دنبال می کند اضافه کرد: تلاش می کنیم با افزایش ضریب دسترسی مردم به خدمات این سامانه زمینه را برای تحکیم پایه های زندگی مشترک و دوام و پایداری آن فراهم شود.

۲۲۰ دانشجوی دانشگاه تهران در یک سال گذشته صاحب فرزند شدند

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این مراسم گفت: این مجموعه در سال های گذشته برنامه هایی را برای ترویج ازدواج میان دانشجویان دنبال کرده است اما، امسال با همکاری خوب انجام شده از سوی شهرداری تهران برای نخستین بار رویداد دردانه را برای تکریم و پاسداشت مقام دانشجویان دارای فرزند برگزار کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد زیادی از دانشجویان این دانشگاه صاحب فرزند شده اند، افزود: سال گذشته ۲۲۰ دانشجوی این دانشگاه صاحب فرزند شده اند. برخی از این افراد صاحب پنجمین فرزند خود شده اند که این اتفاق الگویی است برای دیگر دانشجویان که طعم ازدواج و زیبایی داشتن فرزند را نچشیده اند. انتظار می‌رود با برگزاری رویداد دردانه که در سال های آینده با قوت بیشتری برگزار خواهد شد دانشجویانی که ازدواج نکرده یا هنوز صاحب فرزند نشده اند به ازدواج و داشتن فرزند تشویق شوند.

وی با بیان اینکه دانشگاه تهران برای تسهیل در ازدواج و فرزندآوری میان دانشجویان دانشگاه برنامه ریزی کلان و بلند مدتی را در در دستور کار خود قرار داده است، اظهار داشت: در گذشته کم کاری هایی در موضوع تشکیل خانواده و داشتن فرزند و ترویج آن میان مردم وجود داشته است و دانشگاه تلاش کرده است این نقص را با راه اندازی و تاسیس مرکز ازدواج و خانواده در دانشگاه برطرف کند.
رستمی توضیح داد: تامین خوابگاه های مناسب و تجهیز شده متاهلی برای دانشجویان متاهل متناسب با تعداد فرزندان افراد از موضوعاتی است که با جدیت دنبال می شود و به وعده ای که در این باره داده ایم عمل می کنیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با قدردانی از اقدامات شهرداری تهران در زمینه ترویج موضوعات مرتبط با فرزندآوری در جامعه گفت: شهرداری اقدامات ارزشمندی را برای بستر سازی و فراهم کردن زمینه های ازدواج آسان و داشتن فرزند با ارایه مشوق های مختلف به شهروندان انجام داده است و امیدواریم با هم افزایی میان دانشگاه و نهاد مدیریت شهری زمینه برای تعامل بیشتر دانشگاه و شهرداری در این حوزه فراهم شود.


مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد نیز در این مراسم تاکید کرد: ما در دور جدید فعالیت‌مان از سال ۱۴۰۰ موضوع جمعیت را به عنوان یکی از ماموریت‌ و رسالت‌های اصلی خود مدنظر قرار داده‌ایم و ذیل این ماموریت، کارویژه‌های متعددی از جمله پویش ملی «ایران جوان» را با همکاری و راهبری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها راه‌اندازی کرده‌ایم.

علیان‌زادگان ادامه داد: بر اساس این پویش و تفاهم‌نامه با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، برای دانشجویان متاهلی که دارای فرزند متولد ۱۴۰۱ به بعد بودند بسته بانکی مورد تفاهم با بانک صادرات در نظر گرفته شد و بر اساس اعلام دفتر مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به ۱۰۰۰ خانواده با اولویت فرزند سوم و بالاتر بسته‌های لبخند مادری اهدا شد.

وی با اشاره به جشن تکریم دانشجویان مادر گفت: امروز در خدمت ۲۲۰ خانواده دانشجوی دارای فرزند متولد سال ۱۴۰۲ هستیم که از محل تفاهم منعقده با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بسته های لبخند مادری ایشان که شامل اقلام ضروری و مورد نیاز نوزادان تا یک‌سالگی میباشد را توسط معاونت محترم امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تقدیمشان می‌کنیم. همچنین با اعلام اسامی توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران به ۲۰ خانواده مثبت پنج حاضر در این رویداد بن خرید کالا از مرکز «مثبت پنج» قم اهدا می‌شود.

علیان‌زادگان تاکید کرد: کارویژه‌های جمعیتی بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) شامل پنج بخش فرهنگی جمعیت، اقتصادی جمعیت، زیرساختی جمعیت، عمران جمعیت و سلامت جمعیت پایه می‌شوند که راه‌اندازی مراکز مثبت پنج در ذیل حوزه اقتصادی جمعیت بوده است. در این مراکز، کالا و خدمات حوزه مادر و کودک با تخفیف‌های ویژه به خانواده‌های مثبت پنج (شامل پدر، مادر و سه فرزند) و بالاتر تقدیم می‌شود.

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد یادآور شد: اولین مرکز مثبت پنج همزمان با ایام باسعادت میلاد حضرت فاطمه(س) در قم آغاز به‌کار کرده است و این مراکز در سایر استان‌ها نیز به مرور افتتاح خواهند شد.

برپایی شهربازی بادی برای کودکان، ایستگاه های نقاشی صورت، مشاوره های خانوادگی، عرضه رایگان اسباب بازی، عکاسی خانوادگی و خصوصی کودکان از جمله برنامه های جنبی اجرا شده درنخستین جشنواره دردانه بود.
در این رویداد به ۲۰۰ دانشجویی که از سال ۱۴۰۱ به بعد صاحب فرزند شده اند بسته های لبخند مادری که تامین کننده نیازهای ۶ ماه کودکان است به زوج های دانش
اهدا شد. اعطای تسهیلات و هدایایی همچون وام قرض الحسنه به مبلغ ۱۵ میلیون تومان و سپرده پس انداز به نام فرزند از دیگر هدایای در نظر گرفته شده برای این دانشجویان بود

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها